Jméno:
Heslo:

OKÉNKO VÝCHOVNÉHO PORADCE


„Rodiče by nikdy neměli zapomínat,

že nevychovávají své dítě pro sebe,
           ale pro život.“

    Marie Kyzlinková česká spisovatelka 1889 - 1969



Nevíte si rady s Vašimi zlatíčky?

Nevíte si rady s Vašimi zlatíčky?



           Napište nám.
           Vaše školka








5 pilířů správné
  výchovy dětí


Můžete být přísní rodiče, nebo můžete svým potomkům dopřát více svobody. Každý přistupuje k výchově jinak a je to v pořádku. Ovšem jsou věci, na které nesmíte zapomenout! Tohle jsou základní principy, bez nichž nemá vaše dítě šanci naučit se milovat a být milováno. Pokud tohle nedodržíte, bude za vaše chyby platit celý život!

Článek
Děti přicházejí na svět s naprosto čistým mozkem, který ale nasává vše, co mu okolí servíruje. „První neuronová buňka vzniká již ve 42. dni od početí. Od samého začátku dětský mozek vnímá, pamatuje si a zapisuje vše, co se kolem něj děje,“ říká kouč partnerských vztahů Aleš Kalina z portálu Mujvztah.cz.

A emoce člověka stojí na dvou základních pocitech, a to pocitu strachu a lásky. „Ty nemají zpočátku specifický charakter, a až postupně s výchovou se jim přiřazuje patřičný smysl. A jakmile rodiče nevědí o síle mozku, mohou svému potomkovi natropit celoživotní škodu v podobě zvýšeného strachu a neschopnosti oddaně milovat bez předsudků,“ vysvětluje Aleš Kalina.

A tohle je pět základních principů, na něž nesmíte při výchově svých dětí nikdy zapomenout!

1. Milujte je! Bez podmínek, prostě jen tak!
Emoce lásky je v životě nejdůležitější. A nejhorší, co můžete svému dítěti udělat, je, že se bude cítit nemilované! „Každý potřebuje cítit, že jej blízký miluje, a to stabilně,“ varuje kouč partnerských vztahů Lenka Černá.

Dítě musí cítit lásku pořád, nesmí mít pocit, že si ji musí zasloužit. Láska není ničím podmíněná, není za zásluhy! „Láska nesmí mít podmínky. I když dítě udělá nějaký průšvih, můžeme ho potrestat, ale nesmí cítit, že ho méně milujeme,“ upřesňuje Aleš Kalina. V praxi to znamená, že byste měli zapomenout na následující a tomu podobné věty:

Jestli si neuklidíš ty hračky, maminka tě nebude mít ráda!
Zase čtyřka z matematiky? Tak to nevím, jestli bude mít táta rád takového hloupého kluka?!
Proč se zase vztekáš? My s tátou nemáme rádi ukřičenou holku!
A co se stane, když tohle nezvládnete? Dítě si v sobě zakóduje nesprávné informace o lásce a jejích podobách. A se špatnými emočními rovnicemi bude bojovat celý život při navazování partnerských vztahů, při výchově vlastních dětí a podobně. Jeho mozek mu totiž bude hlásit následující:

Láska je jen pro ty nejlepší.
Já si lásku nezasloužím.
Láska má podmínky, když je nesplním, nemám na ni právo.

2. Přijměte je takové, jací jsou!
Když se vám narodil chlapeček, tak jste si plánovali, jaký z něj bude skvělý fotbalista? Nebo máte holčičku, a přestože ještě neudělala první krůček, vy ji vidíte v nadýchané sukýnce jako slavnou baletku? Tak na to pozor, protože pokud se vaše sny nesplní, můžete být hodně zklamaní, a vaše ratolest to vycítí. To, že vy milujete fotbal, neznamená, že to bude mít vaše dítě stejně. „Rodič musí vědět, že zplodil originál, a ne svoji kopii. Tedy možná kopii tělesnou, ale ne mozkovou. Proto mají mnozí potomci jiné názory a touhy než jejich rodiče, kteří se pak diví, kde se to v nich bere,“ tvrdí Aleš Kalina.

I když ale vaše dítě neplní vaše sny, musí cítit, že je přijato. Že ho rodiče milují takové, jaké je! „Jako rodiče byste měli dát dětem najevo, že je přijímáte v jejich naprosté přirozenosti a tu přirozenost od nich vyžadujete. Nesnažte se dítko přetvořit v někoho jiného, a pouze jej nechte, ať se samo projevuje dle svého,“ potvrzuje Lenka Černá. Pokud totiž vaše dítě bude neustále poslouchat, že mělo hrát fotbal, a ne šachy a že nechápete, po kom je, může mít v dospělosti následující problémy:

Nízké sebevědomí pramenící z pocitu, že není dost dobré, protože nenaplnilo očekávání rodičů.
Problémy v navazování vztahů a samotářství – mě přece nemůže mít nikdo rád, raději budu samo.
Přetvářka – musím se přetvařovat, protože má přirozená tvář není dost dobrá.

3. Jsem rodič, nikoli bůh!

Děti by měly mít vůči rodičům respekt, ovšem neměly by z nich mít strach. Strach není dobrá výchovná pomůcka! To, že jsou děti malé, neznamená, že jsou něco míň než rodiče. „Autorita neznamená povyšování!“ říká rezolutně Aleš Kalina. Rozhodně není žádným prohřeškem proti správné výchově, když přiznáte vlastní chybu, když se třeba dokážete svému dítěti omluvit. Dítě by v rodiči mělo vidět sobě rovného, ovšem zkušenějšího jedince. Mělo by oceňovat vědomosti rodičů a fakt, že to vše od nich může získávat.

Pokud ale rodiče svou výchovu postaví spíš na strachu a povyšování se nad dítětem, to si do života odnese následující:

  • Rodičům se nedá věřit – a z tohoto pocitu se pak může vyvinout širší rovnice, že se věřit nedá nikomu.
  • Rodičům raději nebudu nic říkat – obecně to může v dětech vyvolat neschopnost svěřovat se, a to komukoli (nejdřív rodičům, později třeba životnímu partnerovi).
  • Pocit nezačleněnosti – dítě, nad nějž se rodiče neustále povyšují, se cítí samo, nemá komu věřit, nemá koho následovat. A s tím se bude potýkat i v dospělosti, kdy může mít třeba problémy s autoritami, s jejich přijímáním a podobně.


4. Buďte jim vzorem!
Chcete, aby se vaše dítě vzdělávalo nebo aby jedlo hodně zeleniny či nezačalo kouřit? Tak v tom případě musíte začít u sebe. Těžko vysvětlíte dítěti, že kouření není zdravé, když zrovna držíte cigaretu v ruce. „Děti berou vaše výroky a chování jako absolutní a jejich mozek vše zapisuje. Pokud zapisuje vyřčené výroky jako pravdu, a pak v chování vidí něco jiného, má v sobě zmatek,“ vysvětluje Aleš Kalina.

Ve výsledku nabudou děti dojmu, že rodiče něco říkají, a něco jiného dělají, že není důvod rodičům věřit a brát jejich slova vůbec v potaz. A v dospělosti? „Jde o lidi, kteří se v dospělém věku neumí rozhodnout, jsou pomalí a trpí letargií,“ upřesňuje Aleš Kalina.

5. Dětství je zábava, ne dřina!
Na dětství bychom měli vzpomínat jako na období plné her, smíchu, zábavy a lásky. Dopřejte to svým dětem a nezavalujte je úkoly. Je dobré je vést k určité samostatnosti a zodpovědnosti, ale nejsou to otroci. „Dítě v sobě má přirozeně touhu následovat a pomáhat. Pokud ale rodič sehraje roli kárače a nutiče, dítě si raději zaleze do svého světa. Poskytnete-li mu ale svobodu a vlídně stanovujete úkoly, dítě se rádo přidá a zachová pohodu smečky,“ popisuje Aleš Kalina.

Nejčastěji třeba rodiče nutí starší dítě k tomu, aby hlídalo mladší sestru či bratra. Přitom to není vůbec fér, protože pořízení druhého dítěte bylo jejich rozhodnutí. Ve chvíli, kdy má starší dítě pořád za zadkem mladšího sourozence, může si v sobě vypěstovat odpor k dětem. Ty pro něj mohou v dospělosti znamenat obtíž, ztrátu svobody a podobně.

Odkaz - https://www.prozeny.cz/clanek/tohle-je-5-piliru-spravne-vychovy-deti-21022?fbclid=IwAR14oxlbpe4Bm6ZDZ31fJ1y8uPmxEl1RtPR8Ewh7TEG0YdG1pQAiFG2JBQ0

ŘEČ


1. Vývoj dětské řeči


V období mezi 6. a 8. měsícem začíná dítě broukat a vyrážet
první slabiky, přičemž se učí rozumět a reagovat na svět dospělých.
Koncem prvního roku říká první slůvka, kterých postupně přibývá,
začíná slovně označovat předměty, které ho v jeho okolí nejvíce
zajímají. V polovině druhého roku dokáže pojmenovat některé činnosti, spojuje slova v krátké věty. Samozřejmě, že vývoj řeči neprobíhá
vždy u všech dětí stejně a jednoduše.


Jsou děti, které všem pokynům rodičů rozumí, reagují živě, ale samy
nic neřeknou a najednou začnou mluvit hned ve větách. Jiné děti
nemluví ani po druhém či třetím roce a dorozumívají se posunky.
Většinou jde o děti, které mají starší sourozence, s nimiž se
dorozumí i bez řeči, protože nemají tu vhodnou motivaci, nemusí
se totiž snažit. Také jsou děti, které mluví jen doma s rodiči a
sourozenci a mimo domov, zvláště v cizím prostředí, neřeknou
ani slovo. Jindy je to zcela opačně - dítě mluví jen mezi dětmi
a s dospělými vůbec. S takovými výkyvy se lze setkat až do
5. roku věku. Najednou pak nastane situace, která zřejmě
dítěti vyhovuje a začne se naprosto normálně domlouvat.


Celá řada podobných výkyvů ve vývoji řeči dětí bývá
zcela přirozená, ale protože k vývoji řeči je zapotřebí
nepoškozený sluch, je zapotřebí při odchylkách ve vývoji
řeči myslet na sluchovou vadu a nechat dítě vyšetřit odborným
lékařem. Orientačně sluch vyšetřuje dětský lékař při každé
preventivní prohlídce, také rodiče si doma všímají, jak dítě
reaguje na zvuk. Ale po 12. měsíci věku je další prohlídka v
18. měsíci, potom až ve 3 letech. Může se stát, že v mezidobí
dítě překoná nějakou závažnější infekci, jejímž následkem může
být vada sluchu, která se mnohdy zjistí, až když se pátrá po příčině opožděného vývoje řeči.


Aby se řeč dítěte optimálně vyvíjela, je zapotřebí na děti mluvit
od narození, pomalu, klidným hlasem, zpívat jim, později používat
leporela, na nichž se děti učí poznávat různé předměty a zvířátka a pojmenovávat je. Je důležité, aby matka už s kojencem mluvila
zřetelně a s dobrou výslovností a ne žvatlavě a patlavě. V tomto
směru je třeba poučit všechny členy rodiny, včetně dědečků
a babiček. Dítě se také velmi brzy naučí rozeznávat zabarvení
hlasu, a tím citový podklad požadavků.


Děti jsou neobyčejně zvídavé, vnímavé, mají úžasnou fantazii,
rády se předvádí a jsou velmi citlivé. Nesmírně touží po uznání
a pochvale především od svých rodičů, které milují a snaží se je
ve všem napodobit, včetně slovního projevu.


Mezi 3. a 5. rokem se slovní zásoba velmi rychle rozvíjí, dítě mluví
stále lépe ve větách a postupně dokáže formulovat vše, co cítí.
Výslovnost v tomto období nebývá úplně bez vady, což je zcela
přirozený jev, některé vady výslovnosti je možno trpělivostí
rodičů (hlavně matky) napravit v domácím prostředí.



2. Vadná výslovnost

Nejčastější vady řeči jsou vady výslovnosti a koktavost.

Mezi nejčastější vady výslovnosti patří patlavost (dyslalia), kdy:

dítě některou hlásku v řeči vynechává (např. tráva - táva)
některou hlásku zaměňuje za jinou (např. kohout - tohout,
koruna - kojuna)

nedokáže vyslovit r - ř, sykavky
Vše se může kombinovat a výsledkem je těžko srozumitelná řeč. S nápravou výslovnosti je možno začínat již od 3 let věku, protože v předškolním věku se řeč postupně fixuje a dá se velmi dobře ovlivnit. Jestliže jde o vadnou výslovnost jen některé hlásky (např. r - ř),
není třeba většinou intervence logopeda. Pokud však je řeč
nesrozumitelná, je vhodné doporučit odborné vyšetření logopedem.
Je však nutno postupovat velmi individuálně, protože ne každé
dítě ve třech letech je natolik vyzrálé, aby bylo ochotno
spolupracovat s naprosto cizí osobou a bez aktivní spolupráce
s dítětem náprava možná není. Je samozřejmé, že dítě musí být doprovázeno tím rodičem, který má výslovnost bezchybnou,
protože ten bude doma s dítětem výslovnost procvičovat.


Řada mateřských škol se dnes zaměřuje také na výuku správné
výslovnosti, ale bez přítomnosti některého z rodičů má tento
postup malý efekt, protože rodiče většinou nejsou poučeni,
jak mají doma postupovat. A to je jeden z důvodů, proč tolik dětí při nástupu do školy má i navzdory logopedické péči vadnou výslovnost.


3. Příčiny vadné výslovnosti
vada výslovnosti rodičů, často mazlivá šišlavá řeč rodinných příslušníků
vady sluchu
nedostatečné citové zázemí - děti trpící nedostatkem rodičovské lásky začínají mluvit později a s nesprávnou výslovností
nevhodná výchova - zanedbávání, časté kárání, posměch
poruchy nervového systému, pohybová neobratnost
anatomické vady horních dýchacích cest (rozštěpy patra,
defekty chrupu, vady skusu, zkrácená jazyková uzdička)

zvětšená nosní mandle
Vhodným vedením dítěte s vadnou výslovností, podporou
správného vývoje řeči (a to i v mateřské škole) se vše většinou
do začátku školní docházky upraví. A to je velmi důležité,
protože každé dítě vnímá nějakou svou odchylku jako osobní
handicap, což může znamenat pokles sebevědomí dítěte, zvláště,
když se stane terčem posměchu svých spolužáků (tiché a bázlivé děti). Proto každý sebemenší úspěch v nápravě řeči si zaslouží pochvalu (odměnu).


4. Koktavost (balbuties)
Jde o poruchu plynulosti a rytmu řeči, která je přerušována
pozdržováním a násilným vyrážením, prodlužováním nebo
zdvojováním prvních hlásek nebo slabik. Vzniká špatnou
koordinací a křečovými stahy svalstva, které se účastní na
vytváření mechanizmu řeči.


Nejčastěji se objevuje v předškolním věku, při začátku
školní docházky, méně často v pubertě. Jde o neurotickou
poruchu, s její lehkou formou se setkáme u dětí, které se snaží
své zážitky rychle vypovědět. Zde stačí, když klidným hlasem dítě
poučíme, aby vše vypovědělo znovu, klidně a pomalu a situace
se upraví.


Jinak je tomu u dětí, které mají z nějaké situace strach
(vyvolání ve škole, zanedbávání dítěte doma, obavy z reakce
rodičů na vysvědčení, tresty, šikana apod.). V těchto případech
se s koktáním spojují úzkostné až dusivé pocity, zrychluje se srdeční činnost, objeví se třes končetin, pocení atd. Porucha často mizí,
když dítě zpívá, mluví pro sebe nebo jen šeptá.


Pokud se porucha nezačne včas léčit, nejen že se zhoršuje
a její náprava je mnohem těžší, začne se také měnit chování
dítěte, stává se uzavřeným, straní se svých vrstevníků, což
celou situaci ještě zhoršuje.


Vyvolávajícím momentem této poruchy bývá každá příhoda v
životě dítěte, která zvyšuje jeho emoční napětí, proto k jejímu
vzniku může přispívat i rodinná výchova. Léčení poruchy je vždy
zdlouhavé, především je nutno pátrat po všem, co mohlo přispět
ke vzniku koktavosti. Je třeba trpělivosti a shovívavosti rodičů,
kteří se musí řídit radami odborníků, do jejichž péče taková
porucha patří (dětský psychiatr, klinický logoped).


garant: prof. MUDr. Hana Hrstková, CSc.

ZDROJ - https://www.babyonline.cz/vyvoj-ditete/rec

AKTUALITY

Divadélko ve školce aj. akce

1.10.2018
"Červená Karkulka" - pohádka

29.11.2018
"Když v pekle sněžilo"
(školkový výlet do zámku
v Libochovicích)

6.12.2018
"Trampoty čerta Huberta"

31.1.2019
"Pohádka z kuchařské čepice"

26.3.2019
"O zamčeném štěstí"

30.4.2019
"Já písnička"
výchovný koncert

22.5.2019
"Námořnická pohádka"

25.6.2019
"Hurá na prázdniny"

Prázdniny

PODZIMNÍ PRÁZDNINY
29.10.2018 - 30.10.2018

VÁNOČNÍ PRÁZDNINY
22.12.2018 - 2.1.2019

POLOLETNÍ PRÁZDNINY
1.2.2019

JARNÍ PRÁZDNINY
4.3.2019 - 10.3.2019

VELIKONOČNÍ PRÁZDNINY -
18.4.- 22.4.2019

HLAVNÍ PRÁZDNINY
29.6.- 1.9.2019

Zápisy

Zápisy do ZŠ

pátek 12.4.2019
14,00 - 18,00 hod

sobota 13.4.2019
9,00 - 12,00 hod


Zápisy do MŠ

čtvrtek 9.5.2019
7,00 - 18,00 hod

pátek 10.5.2019
7,00 - 17,00 hod
HOME MŠ Kladno Dubí
zapomenuté heslo
registrace
Mapa stránek
Napište nám

Created by © 2011 ALS Euro s.r.o. tvorba www stránek webdesign